SKOLARBETE x2

Gangnam Style av Psy släpptes i juli 2012, vilket säger en hel del om timingen att kunna bli en riktig sommarhit, eller sommarplåga, om man hellre så vill kalla det. Sångtiteln refereras till lyxiga livsstilen med det rika och trendiga Gangnamn, som PSY själv jämför och förklarar platsen som en sexig kvinna som vet när hon ska bli förfinad eller när hon ska bli vild. 
Vad som jag dock tror gjorde singeln till en sådan pass hit var dess komplettering med musikvideon. Det var en sorts tur blandad med medvetenhet, då PSY själv uttryckte det att ''med den här videon och regissören fortsatte vi att fokusera på att vara så löjliga som möjligt, det var vår poäng. Så vi tänkte seriöst på att vara löjliga.'' Konstigt och udda sticker ut i en mängd, även om det inte gillas eller gillas så sticker det ut i en mängd och har därför en större grund till att spridas så pass fort och snabbt som denna lyckades göra. När man få reda på att hans artistnamn PSY är från de tre första bokstäverna i ordet ''psycho,'' kan man redan där spåna fram ett sorts utstickande ur en mängd. Men det är mycket udda och utstickande därute på medier som inte alls slår igenom lika stort, och frågan är då, varför gjorde just Gangnam style det? 
Jag kommer ihåg den första som visade mig musikvideon. Det första jag såg med PSY var alltså denna låt i musikvideon, och inte tvärtom, att jag hörde låten före musikvideon. Detta undersökte jag lite och fick också fram att de flesta omkring mig också fick syn på denna låt på samma sätt, genom musikvideon. Och musikvideon är galen, löjlig, färgglad, exploderande, nästan lite för mycket, kan man tycka. Och framförallt dansen som är enkel att hänga med i och som sätter en signatur i låten, där man vet exakt var de specifika rörelserna ska vara och när. Av egna erfarenheter, på fester där verkligen alla började dansa just dessa rörelser på låtens refräng, så förstod jag att just detta hade en sorts koppling till hans framgång. Jag tror mycket beror på tur men även skicklighet i vad man vill nå ut med, och i detta fall ville de nå ut med löjligheten, vilket de lyckas så bra med att det inte blir lika löjligt längre. Ett annat exempel är Rihanna och hennes många vågade musikvideor som för många lägger fram kvinnor som sexobjekt, men att i de flesta fall så lyckas hon och får en ny framgång för att det genomförs med en sorts skicklighet som inte gör det osmakligt utan bara snyggt, sexigt och konstnärligt. 
Bilder från weheartit.com

Kommentarer

Kontakt: [email protected]

Vad heter du?
Ska jag komma ihåg ditt namn?

Din E-postadress? (publiceras ej)

Din URL/Bloggadress?

Och vad hade du på hjärtat?

Trackback
Follow on Bloglovin